"Dit ijsje is lekker!"

Met de zomervakantie nog vers in het geheugen denk ik terug aan een ontmoeting van mijn zoontje met een ander kind in de speeltuin. Wanneer we aankomen ziet hij een ander jongetje staan. Vol enthousiasme stapt hij erop af: “Hoi! Zullen we naar de wip?” Het mannetje geeft geen antwoord en kijkt hem met glazige oogjes aan... “Zullen we naar de wip? Hoor je me niet?” Er valt een stilte... Even ben ik geneigd om te gaan helpen…

... maar de nieuwsgierigheid naar het vervolg weerhoudt me ervan..“Ahhh je komt niet uit Nederland”. Zegt mijn zoontje dan opgelucht. Even was hij bang dat het andere kind geen zin had om te antwoorden, dit is schijnbaar een positieve wending - er is nog contact! Alleen even niet via taal. Handen en lichaamstaal worden ingezet. Wijzend*: “Zullen WIJ, samen- naar de wip?” Het jongetje lacht en rent er naar de wip toe. Er ontstaat spel. Via spel en heel veel goede wil ontmoeten de kinderen elkaar.

Communicatie is belangrijk voor de mens maar van zoveel factoren afhankelijk. In een tijd waarin communicatie veelal via de digitale snelweg verloopt kan het een uitdaging zijn om elkaar te blijven vinden en begrijpen. Voor ouders die de Nederlandse taal minder goed of niet beheersen kan dit een belemmering zijn. Onlangs heb ik ouders op de Kwieb-functie gewezen waarbij de voorkeurstaal gewijzigd kan worden.

Via de profielfoto kan de taalkeuze simpel aangepast worden. Bij deze ouders zag ik direct verbondenheid bij het maken van een afscheidscadeautje voor een kind dat school ging verlaten in verband met een verhuizing. Waarbij ze eerder niet of nauwelijks zichtbaar waren bij activiteiten waarbij ouderparticipatie gevraagd werd, kwamen ze nu stralend aan met een bloem uit eigen tuin en een zelfgemaakte tekening. De boodschap was in goede staat via Kwieb overgekomen. Natuurlijk doe je er als leerkracht alles aan om elkaar te ontmoeten, maar deze functie geeft net dat gemak om de communicatie te versoepelen.

In onderwijsland hebben we het ook wel eens over “de driehoek”. De driehoek is de sterkste vorm waarmee je kunt bouwen. De krachten worden verdeeld over de hele driehoek, constructies met driehoeken zijn hierdoor stevig. Bij de driehoek staat in dit geval elke punt voor een ander element: ouders, school en het kind. Elke hoek even belangrijk om een stevige basis om betekenisvol onderwijs neer te zetten.

Wanneer mensen op de hoogte zijn van wat er speelt, ontstaat er een moment van iets gemeenschappelijks delen. Het is van belang voor mensen om met elkaar te ontmoeten, op welke manier dan ook. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met meer plezier naar school gaan en beter leren als de ouders betrokken zijn bij de school.

Zo ook zag ik bij mijn zoontje en zijn kersverse vriendje dat elkaar ontmoeten en iets delen van groot belang is. Na een uur uitbundig gespeeld te hebben is het tijd voor pauze. De twee jongens zitten op de rand van een picknicktafel in de zon. Ieder met een ijsje in een hand met een gelukzalige blik op het gezicht. Ik zie Ontspanning, genot en wederzijds begrip.

Over 1 zaak bestaat geen twijfel  - “Dit ijsje is LEKKER”.

voorkeurstaal op school voorkeurstaal op school